lauantai 23. toukokuuta 2015

Kummasta tekee mieli ostaa?

Itsekin se on tunnustettava, että tuotteiden esillepanolla on suuri merkitys ostohaluihin: kyllä se houkuttaa, kun tuotteet ovat esillä kauniina ryhminä, tyylikkäinä väriyhdistelminä (tai vähemmän tyylikkäinä, mutta silti sopivan räiskyvinä), siististi aseteltuina, tuoteperheet yhteen kerättyinä, valmiiksi ideoituina ja yhdisteltyinä kokonaisuuksina... Tosikauppiaat  tietävät, että kun tuotteet ovat esillä houkuttelevasti, tulee asiakkaiden tehtyä heräteostoksia ja ostettua sellaistakin, mikä ei alunperin ollut mielessäkään. Myös suunniteltuja hankintoja on mukavampi ostaa, kun esillepanoihin on panostettu.

Tein pienen esillepanoharjoituksen huonekaluliikkeessä, jossa käyn välillä tekemässä työkeikkoja huonekalu- ja mattomyyjänä. Koulutuksesta saamieni neuvojen ja oppien mukaan on tärkeää saada tuotteisiin jonkinlainen loogisuus, joka helpottaa ja innostaa asiakasta ostamaan. Katselin matto-osastolla rullalla olevia mattoja ja päätin tehdä niille jotain... Siirtelin samojen tuoteperheiden matot lähekkäin (kollegan kanssa on jo vuosia käytetty termiä "kaverit yhteen"), yhdistelin samansävyiset matot väriryhmiin (vaikka ovatkin eri malleja), järjestelin isommat matot taakse ja pienemmät eteen jne. Aina työ ei välttämättä ole edes kovin iso tai aikaa vievä urakka, tässä tapauksessa aikaa meni alle puoli tuntia, mutta lopputulos on sellainen, että hommaan kannattaa ryhtyä!

Tässä ns. ennen ja jälkeen -kuvat, kummasta valikoimasta tekee mieli ostaa?

Matot ennen...



...matot jälkeen.
Järjestely lisää myös tilantuntua, sillä matto-osaston välialueet avartuivat
ja mattojen lähelle on helpompi päästä. Valikoima näyttää runsaammalta,
esim. kaikki Tähti-matot, valkosävyiset matot jne. ovat omina ryhminään,
eivätkä yksittäiset matot "huku" sekalaiseen valikoimaan.



 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti