keskiviikko 27. toukokuuta 2015

Näyteikkunaostoksille!

Harvoin tulee miettineeksi, mikä voima ja tarkoitus näyteikkunoilla on, voisi olla tai pitäisi olla. Näyteikkuna on avoinna 24 h vuorokaudessa, markkinoi koko tämän ajan yritystä sekä houkuttelee asiakkaita ostoksille ja käyttämään yrityksen palveluja. Hyvä näyteikkuna on mielenkiintoinen, pysäyttää ohikulkijan, kertoo tarinaa, luo elämyksiä, on katutaidetta kaupungeissa... Ykkösasia on kuitenkin kaupallisuus ja siihen pitää aina pyrkiä.

Onnistuneen näyteikkunan toteuttaminen vaatii hyviä ideoita, suunnittelua ja visuaalisia taitoja. Ideoiden ja suunnittelun jälkeen päästään itse tekemiseen ja toteuttamiseen, sen jälkeen hyvään lopputulokseen. Ideoita voi etsiä ja löytää mistä vaan, joskus ideat vaan ilmestyvät "jostain" tyhjästä... Tai joskus ideoita ei löydy mistään, vaikka kuinka etsii! Pelkät omat ideat ja suunnitelmat eivät kuitenkaan riitä, tarvitaan myös virallisia visuaalisia oppeja ja sommittelun sääntöjä. Muutamia tärkeitä tärppejä hyvän näyteikkunan rakentamiseen ovat:

* määritellään ja huomioidaan kohderyhmä
* toteutetaan AIDA-kaavaa, eli huomio, mielenkiinto, ostohalu ja toiminta (attention, interest, desire, action)
* valitaan yhtenäisen muotokieli, käytetään esim. pyöreitä tai kantikkaita muotoja
* valitaan max. 3 väriä, jotka kulkevat ikkunassa ristikkäin ylhäällä/alhaalla
* hyödynnetään optinen keskipiste, eli paikka, johon katsojan katse kohdistuu ensimmäisenä
* hyödynnetään sommittelussa ja tuotteiden ryhmittelyssä kolmio-malleja, jolloin ikkunaan syntyy katsetta ohjaavat päälinjat ja mielenkiintoinen kokonaisuus
* käytetään ryhmittelyissä paritonta määrä tuotteita tai elementtejä, sillä pariton määrä keventää kokonaisuutta ja lisää mielenkiintoa
* suositaan suoria linjoja, vältetään monimutkaisia viuhkoja ja poimutuksia
* "Less is more" eli keskitytään olennaisiin tuotteisiin ja jätetään turhat "täytteet" pois
* annetaan tuotteille tilaa, ikkunassa pitää olla myös tyhjiä kohtia
* valaistaan näyteikkuna, korostetaan valoilla yksityiskohtia ja luodaan syvyysvaikutelmaa

Näiden oppien perusteella on mielenkiintoista lähteä "kylille" näyteikkunaostoksille, bongaamaan kolmen värin kolmioita ja parittomia määriä!



 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti